І газету, і пенсію – всім з рук в руки несуть листоноші з Гущі
Чи пам’ятаєте ті роки, коли з нетерпінням щоразу зустрічали листоношу або ж у передчутті радості заглядали у поштову скриньку, чи, бува, не прийшов від когось з рідних чи друзів лист?
Своєрідний месенджер, спілкування з яким розтягувалося не на хвилини чи секунди, а на тижні (а то й місяці!), тепер відійшов у минуле. А «вісники щастя», тобто листоноші, ще й досі ходять вулицями населених пунктів, правда, уже з трохи іншою метою, пише газета «Новий погляд+»
Вимоги сучасного світу та розвиток технологій неабияк вплинули на функціонування пошти в усьому світі, а отже, і нашої Укрпошти. І коли у містах з їхнім цілодобовим доступом до благ цивілізації зміни в роботі поштових відділень майже непомітні, то у селах – ситуація кардинально протилежна.
Ми ж не оминули нагоди розпитати про те, як працюється сільським листоношам.
У відділенні поштового зв'язку села Гуща, яке очолює Євгенія Коц, працює дві листоноші – Любов Духницька та Віра Бутовин. Обидві – старанні та відповідальні працівниці, котрі щоразу поспішають до людей, аби принести свіжу пресу, прийняти платежі.
Як розповідає Євгенія Коц, Віра Володимирівна працює близько семи років, Любов Павлівна – більше трьох десятків. Сама ж керівниця розпочала свій трудовий шлях на пошті у 2014-у та вже за короткий час вникла в усі нюанси цієї роботи.
«Понад 30 років у поштовому відділенні працювала листоношею, а деякий час – і начальницею – Катерина Андріївна Тимощук. Добре пам’ятають в селі і той період, коли тривалий час відділення очолювала Тетяна Василівна Хомицька», – розповідає Євгенія Анатоліївна.
Тривалий період листоноші тулилися у будівлі, яку в радянські часи забрали у політв’язня. Згодом переїхали до однієї з кімнат школи, а коли освітній заклад реорганізували у школу-дитсадок – перебралися у приміщення сільської ради, де й працюють дотепер.
«Маємо для роботи касовий апарат, який дали нам чотири роки тому. Раніше узагалі робили все вручну – звіти, передплата газет…, - розповідає начальниця гущанських листонош. – Сьогодні ми обслуговуємо чотири населені пункти – Гуща, Миловань, Підлісся та Вишнівку, в яких - 193 пенсіонери. Їм розносимо пенсії, пільгові виплати, доставляємо до людей майже 400 примірників газет, посилки».
Працюють листоноші три дні в тиждень – понеділок, середу та п’ятницю, робочий день триває по 7-8 годин, за які треба рознести пенсію, соціальні допомоги малозабезпеченим сім’ям, виплати мамам у декретній відпустці, пенсіонерам, які отримують пільги, прийняти платежі за електроенергію, оплату та поповнення телефонів, оплату за інтернет.
«Хоча більшість наших жителів в останні роки, відколи нам у село провели інтернет, самі онлайн роблять усі платежі через інтернет або мобільні додатки, - розповідає Євгенія. – Та є категорія людей (це переважно люди старші 60-70 років), котрим недоступні такі сервіси. От саме їх ми і обслуговуємо. Основні функції нашого відділення – прийом платежів, передплата періодики, торгівля товарами першої необхідності, бо саме за рахунок останнього наша структура й може функціонувати».
В цьому році «Укрпошта» запускає роботу пересувних відділень на Волині. І, як обіцяють, невдовзі листоноші пересядуть із велосипедів у новенькі авто.
«У зв’язку зі змінами в роботі поштових відділень, їх реорганізацією люди бояться, що в селі зовсім зникнуть послуги, які ми надаємо. Але це не так, – каже начальниця гущанських листонош. – В селі Гуща так і працюватиме начальник відділення, обслуговувати населення села Гуща. Працюватиме відділення вже 5 днів на тиждень. А от у села Миловань, Вишнівка та Підлісся у визначені дні будуть на спеціальному авто приїжджати листоноша та начальник відділення. Люди, які хочуть здійснити платежі чи придбати товар, будуть підходити до людини, яка працюватиме у кабінеті, який їй виділять, а листоноша буде розвозити виплати, посилки та періодику. Поки що будуть пробні виїзди, за результатами яких буде формуватися остаточний графік виїздів пересувних відділень на села».
В «Укрпошті» переконують, що люди від реорганізації сільських відділень не постраждають. Кажуть, що таку практику успішно впровадили у семи областях України. На черзі – Волинь, де у деяких громадах вже запустили роботу пересувних відділень. Змінити формат обслуговування населення довелося тому, що дохід від послуг, які оплачують жителі маленьких сіл, не перекриває витрат, які несе «Укрпошта» для забезпечення цих послуг – це і зарплата листоношам, оплата податків, утримання приміщень відділень. Та керівництво структури переконує: «Укрпошта» не припиняє працювати в населеному пункті, поки там мешкає хоча б одна людина. І газету, і пенсію люди отримуватимуть з рук в руки.
«Чи піде така реорганізація на користь? Побачимо, бо будь-яка реформа в нашому суспільстві сприймається болісно та з острахом. Звісно, збільшиться навантаження на листонош, які змушені будуть на початках вивчати людей в малознайомих селах, вулиці. Бувають ситуації, коли листоноша, котра приїхала з пересувним відділенням, людини не застане вдома. Але це все буде вирішуватися у процесі нашої роботи», - зазначає Євгенія.
Тож і селяни, і листоноші сподіваються, що зміни, які впроваджують сьогодні в «Укрпошті», таки справді підуть на користь і одним, і іншим.
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром