«Ми змогли відірвати дітей від гаджетів»: як у Вишнівській громаді реалізували шкільний бюджет
Головне завдання школярів – вчитись і здобувати знання. Це стосується не лише освоєння формул і розв’язування задач, а й знань про оточуючий світ. Зокрема, про те, як працює місцеве самоврядування, який відділ за що відповідає, а також розуміння, як можна впливати на прийняття рішень за допомогою інструментів локальної демократії.
Маючи ці знання зі шкільних років, у дорослому житті набагато легше розуміти процеси, що відбуваються у громаді, та пропонувати свої ініціативи. Саме тому у Вишнівській громаді в рамках проєкту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині» за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» взялися впроваджувати шкільний громадський бюджет. Про це інформують у Волинському інституті права.
Його ідея у тому, аби учні написали проєкти і запропонували, як можна змінити їхні школи на краще. За результатами загальношкільного голосування сільська рада профінансувала ініціативи, які перемогли у кожному навчальному закладі.
Проєкт не лише дав змогу учням освоїти основи проєктного менеджменту та реклами, а й дав відчуття, що долучатись до змін можна тут і зараз. Більше про те, як шкільний бюджет вплинув на учнів Вишнівської громади, читайте у статті.
Вишнівська громада практикувала громадський бюджет участі не перший рік. Щоправда, через коронавірус та повномасштабне вторгнення цю практику призупинили. Коли у 2023 році виникло питання, який напрям роботи обрати у рамках проєкту «Вдосконалення урядування, орієнтованого на громадян, на Волині», стало очевидно, що базуючись на попередньому досвіді варто організувати громадський бюджет – але суто для молоді.
«Ми вже давно намагаємось залучити молодь до місцевого самоврядування і вже багато що зробили. Адже молодь має прийти завтра на нашу зміну. І вона має знати, як працює місцеве самоврядування», – пояснює голова громади Віктор Сущик.
Підготовка до безпосередньої реалізації шкільного бюджету тривала у декількох вимірах: довелось підготувати положення про конкурс та продумати, якими будуть його умови. Тим часом для учнів організували тренінги, під час яких вони дізнались більше про проєктний менеджмент та про те, як рекламувати свої проєкти і переконувати інших учнів голосувати за них.
Участь у конкурсі зголосились взяти сім шкіл. Обов’язковою умовою було запропонувати мінімум два проєкти, аби була повноцінна конкуренція. Після цього діти почали працювати над ініціативами.
«На наше щастя, ми змогли відірвати дітей від гаджетів та соцмереж. Вони зацікавились та активізувались. Діти самі провели по класах мозкові штурми, щоб знайти цікаву ідею для проєкту, і щоб вона відповідала запитам усіх школярів. Це все записували на стікерах і потім аналізували», – розповідає практична психологиня опорного закладу Вишнівський ліцей Оксана Драган.
Учениця цього ж ліцею, восьмикласниця Дарина Савончук, – одна з тих, хто з головою поринула у роботу. Разом з однодумцями вона працювала над проєктом, що передбачає створення у школі зони відпочинку.
«Мені було цікаво брати в цьому участь, бо хочеться зробити щось гарне для школи. Хоча бували й важкі моменти. Найважче те, що це й велика відповідальність. Ти за все переживаєш, думаєш, як об’єднати всі ідеї, тому що в кожного вони різні», – розповіла дівчина.
Запропоновані школярами ініціативи аналізували члени шкільних комісій. «Вони вирішували, які проєкти пройшли, базуючись на вимогах. Також вони перевіряли документацію, писали протоколи і відправляли це все на гуманітарний відділ Вишнівської сільради. Всього було запропоновано 19 проєктів», – ділиться деталями реалізації шкільного бюджету локальна координаторка Катерина Богомаз.
Наприкінці травня настав тиждень голосування: воно відбувалось на електронній платформі за індивідуальними QR-кодами. Все пройшло максимально швидко і зручно. Відтак було визначено сім проєктів, які набрали найбільше голосів. На реалізацію цих ініціатив передбачено по 20 тис. грн, а реалізувати їх повинні до початку нового навчального року – принаймні, у деяких школах вже почали закупівлю необхідних речей.
У навчальних закладах визнають – шкільний бюджет чудово активізував учнів і дав їм змогу зробити вклад у покращення навчальних просторів. Але навіть не це головне досягнення.
«Учні розширили кругозір, покращили навички публічних виступів, – додає психологиня Оксана Драган. – А ще вони відчули себе господарями школи і сформували таку соціальну позицію: “Я хочу щось зробити не для себе, а для всіх, щоб нам всім було краще».
«Цей проєкт – це старт. Зрозуміло, що суть не в грошах. Суть в тому, щоб отримати знання, навички. Не секрет, що у майбутньому проєктна діяльність буде основою розвитку громад. І коли ми вже зараз навчимо учнів цьому, то в майбутньому будемо мати хороших керівників та лідерів», – ділиться завідувач Бережецької гімназії Валерій Васильчук.
Саме для цього у Вишнівській сільраді також проводили зустрічі школярів з представниками влади, аби учні мали чітке розуміння, як працює місцеве самоврядування.
«Наше завдання – навчити молодь жити у сучасному суспільстві, підготувати до дорослого життя, – додає голова громади Віктор Сущик. – І цей проєкт – це перший крок, щоб молодь ознайомилась з роботою сільської ради, виконавчого комітету, з роботою депутатів. Завдяки проєкту учні отримали більше знань, як можна робити корисні справи для громади і для суспільства».